Amit az első részben írtam, csak és kizárólag a regényekre vonatkozik. Ha a szakmai anyagokat nézzük, a kép egészen más – a szakanyagok olvasótábora sokszorosa a regények olvasótáborának, és fokozatosan növekszik.
Magyarországon és nemzetközi szinten az olvasói kultúra egyre inkább a szakmai anyagok olvasását jelenti, a tájékozódást és az önképzést.
Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 66 %-a rendszeresen olvas szakanyagokat.
A szakkönyv-piacon az olvasók nem írókat, hanem témákat preferálnak, témákat keresnek, és gyakorlatilag korlátlan a felvevőképesség.
Akit érdekel egy téma, az vadászik a témában megjelenő kiadványokra, abban a reményben, hogy további információkat sikerül megtudnia. Ha kijön egy új könyv, bele fog nézni, és ha abban újdonságot talál, lecsap rá.
Engem például érdekel a forgatókönyvírás, a piacon elérhető összes ilyen témájú könyvet megnéztem már, és ami felkeltette az érdeklődésemet, azt megvettem, és egynél többször olvastam.
A szakkönyv fogalma a nemzetközi piacon két nagy kategóriát jelent:
– elemzések
– önfejlesztés
Az elemzések a jelen aktuális problémáival, a múlt érdekes, kevéssé ismert eseményeivel, vagy a lehetséges jövővel foglalkoznak.
Az önfejlesztő könyvek az olvasó személyes fejlődését hivatottak előmozdítani. Ide sorolandó minden olyan könyv, aminek gyakorlatias megközelítése van egy cselekvést igénylő területen, mint például szakácskönyvek, gyermekgondozás, hajómodellezés, időmenedzsment, vállalkozásfejlesztés, késkovácsolás, otthoni pálinkafőzés (stb.) rejtelmeibe beavató könyvek.
A szakkönyvnek két típusa van: az egyik a nagyközönségnek szól, a másik a szakértőknek. A nagyközönségnek szóló könyvek esetén a bevétel elsődlegesen az eladott példányok után jön. A szakmai közönségnek szóló könyveknél a bevétel elsősorban előadásokból és szaktanácsadói munkákból jön. Ez utóbbi esetben a könyv a szerző szakmai státuszát építi.
Egy példa: A közgazdaságtanban egy könyv, ami nemzetközi szinten 10-20 ezer példányban fogy el, már bestsellernek számít, íróját előadásokra hívják, és 10-20 ezer dolláros napidíjért tart előadásokat, vagy 20-50 ezer dolláros óradíjért tart személyre szabott tanácsadást.
Az önfejlesztő könyvek piacán jellemzően alacsonyabbak a példányszámok, mint az elemzések piacán. Az önképző könyvek közt akadnak örökzöldek, melyeket rengetegszer kiadnak, és rendre megvásárolnak az újabb generációk. Az elemzések piacán sokkal nagyobbak a példányszámok, de a szavatosság kisebb: a téma elavulhat, kiderülhet, hogy félreértettek valamit, vagy egy másik téma elhomályosítja.
Az önfejlesztő könyvek közt az 500-800 ezer példány, az elemzések közt az 1-3 millió példány viszonylag gyakori.
A 2015-ös évben a legnagyobb 50 nemzetközi bestseller között 7 önfejlesztő könyv található, a többi mind elemzés.
Foglaljuk össze:
Jelenleg a legolvasottabb magyar író Jókai Mór. Aki regényt keres, az elsősorban egy konkrét író regényeit keresi. A lakosságnak csak kicsiny hányada olvas rendszeresen regényt, és az arány évről-évre rosszabb.
Ezzel szemben a lakosság jelentős hányada olvas rendszeresen szakkönyveket, és az arány évről-évre javul. Aki szakkönyvet keres, nem írót, hanem témát preferál, ezért új névvel betörni a szakmai anyagok piacára, nagyságrendekkel könnyebb, mint regényíróként magasra jutni.
A trend nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon megfigyelhető.
Duncan Shelley