Mit néznek a kiadók (2. rész)

Mit néznek a kiadók (2. rész) post thumbnail image

A cikksorozat előző részét ide kattintva érheted el.

Mit néznek, mit keresnek a könyvkiadók a kézirat első 10 oldalán?

Az első tíz oldalon még lehet trükközni, az író elkezdheti komolyan megvezetni az olvasót, bemutat valakit, mintha fontos szereplő lenne, pedig nem az, elindul valamerre, mintha az lenne a történet, pedig nem az. Ha az író úgy dönt, hogy az első oldalakon játszadozik, megteheti, ezek ellenére a felsorolt követelményeknek meg kell felelnie.

Ami elvárás volt az első oldalon, elvárásként megmarad a kézirat valamennyi oldalán.

IRÁNY – Egyértelműnek kell lennie, hogy van cselekmény, és halad egy konkrét irányba. Ha később kiderül, hogy nem arra lesz a végkifejlet, vagy árnyalódik a fontossága, az teljesen rendben van, de az olvasó számára mindig világosnak kell lennie, hogy minden, ami történik, egy konkrét irányba mutat. A cselekmény megy előre, nem hátra, és nem topog egy helyben.

DRÁMAI ALAPHELYZET – Lehetséges, hogy az első tíz oldalon nem állnak fel a szereplők egymással szemben, nem válnak világossá a térfelek, vagy a játékszabályok, de annak meg kell jelennie, hogy mi az a drámai alaphelyzet, amiről majd az egész regény szól. Ha a központi téma az emberrablás, lehetséges, hogy az első tíz oldalon még nem rabolnak el senkit, de a motívum egész biztosan megjelenik. Ha a központi téma az, hogy egy nő megkapja álmai állását, és a cég szabályzata szerint, öt éven belül nem eshet teherbe, fel fog bukkanni a gyerekvállalás, a teherbe esés, a nem kívánt terhesség elleni védekezés motívuma.

A VILÁG – Hol vagyunk? Milyen világ ez? Legyen bármennyi rejtély, amit az író a későbbi oldalakon akar kibontani, azt már az elején meg kell tudnunk, hogy hol játszódik a regény. Egy létező ország reális viszonyai között történnek az események? Egy létező ország szabadon kezelt viszonyai között játszódik a cselekmény? Ez egy másik világ? A múlt? A jövő? Egy elszabadult teherhajó? Egy űrállomás? Választ kell kapnunk arra a kérdésre, hogy hol vagyunk, mi a regény helyszíne.

KÖZPONTI TÉMA – Annak már az első oldalakon ki kell derülnie, hogy mi a regény központi témája. Egy háború? Egy párkapcsolat? Egy összeesküvés? Egy választási kampány? Egy sportkarrier? Valaki börtönbe kerül? Valaki, aki börtönben szocializálódott, kiszabadul? Összeomlik valakinek az élete? Egy súlyosan depressziós ember kiküzdi magát az állapotából? Bármi is a központi téma, az legyen világos az első tíz oldalon.

Az említetteken kívül van még néhány szabadon választott elem. Ezek nem kötelezőek, de általában keresik, és örülnek, ha rájuk találnak.

– jelenjen meg a történet főhőse

– a főhős kerüljön bajba

– a főhősről derüljön ki valami rossz

– jelenjen meg a tét

– a történet induljon a műfajra jellemző jelenettel vagy jelenetsorral

Tanulj írást Duncan Shelley online íróképzésén!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek