A kezdő és a profi író

A kezdő és a profi író post thumbnail image

Az egyik legfontosabb különbség a kezdő író és a profi között az, hogy a kezdő ötletekben gondolkodik, a profi koncepciókban.

A kezdő kitalál és kölcsönvesz rengeteg ötletet, fordulatokat, beszólásokat, gegeket, eseményeket, figurákat, majd ha már nagyon sok van ezekből, próbálja valamiképpen rendszerbe foglalni.

Az eredmény természetesen borzalmas lesz.

Az a geg, az a poén, amit annyira jónak tart, hová férne be? A cselekmény mely részébe? Mit épít? Melyik szereplő jellemábrázolásának lesz a része? Melyik jelenet atmoszféráját erősíti?

Az a figura, amit olyan frappánsnak vél, hogyan lesz szerves része a cselekménynek? Hogyan fog összekapcsolódni a többi szereplővel? Hogyan illeszkedik a műfajba, a mondanivalóba, az atmoszférába?

A profi koncepcióban gondolkodik. Az ötletek másodlagosak, a koncepció a lényeg. A koncepció, a szerkezet, a rendszer olyan fontos, hogy az ötlet ehhez képest lényegtelen és értéktelen.

Nem lehet ötletekkel olvashatóvá tenni egy könyvet.

Lehet, hogy a 27. oldalon van egy hatalmas ötlet, de ki jut el addig? És az a nagy ötlet, hogyan ágyaz meg az összes utána következő oldalnak?

Az első a koncepció. Az ötlet másodlagos.

Duncan Shelley

Válj profi íróvá! Kezdd el a Duncan Shelley íróképzést!

Címkék: , , ,

1 thought on “A kezdő és a profi író”

  1. „A kezdőnek ihlet kell, a profinak előleg” – by Moldova György

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kapcsolódó cikkek